Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jun 2009
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jun 2009
|
emilv - Intressant vinkling. Billigast är så relativt. :-) Jag är av precis motsatta åsikten. Sitter och funderar varför någon skulle köra co-location idag. Enda gången jag skulle välja det är att jag var tvungen - dvs kom in i ett läge och hade servrarna och var tvungen att utnyttna dem.
Dedikerat är så billigt idag och utan bindningstider (hos oss i alla fall) så är det dessutom riskfritt idag också. Att slippa ansvaret för hårdvaran mm är så stort och kostnadsintensivt att i mina ögon blir det både enklare och billigare i längden. Det har varit min erfarenhet när jag varit på den köpande sidan så att säga.
Tar man det ett steg längre dock - så bör man ju först titta på cloud computing idag och se om det fungerar för en - och i värsta fall blir det en kombo - cloud computing och dedikerat. Klart mest effektivt i mina ögon.
När det gäller trafiken - med både 500 GB och i vissa fall 1 TB i data volym per maskin - virtuell eller dedikerat (med fullt blås tillgängligt - 1000 mbps) blir det relativt få kunder som inte klarar datan i kostanden för maskinerna. I procent i alla fall. Måste nästan till video och rejält med trafik för att du skall nå gränserna - eller större spel som i detta fallet :-)
|