|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jan 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jan 2004
|
Kan bara instämma, väljer man en modell som inte är i segmentet "allra billigaste" så håller de bra.
Har någon Dellmodell som jag haft i 5-6 år, den tuffar fortfarande på även om den numera förvandlats till en extra hemmadator och inte längre flyttas runt. Batteriet är dock heldött, men det tycker jag man får räkna med. Har varit en del service på den, bytt fläktar och hårddisk, men man köper givetvis 3 års NBD avtal.
Har även en lågpris-mega-budget Dell, deras billigaste Vostro-dator. Den blir överdrivet varm, hänger sig ibland, nätverkskortet fungerar inte, men för 3.000:- är det vad man får. Första året fungerade den perfekt, andra året ganska bra, nu är vi inne på tredje året och den fungerar ju, men inte mer än så.
Gjorde misstaget att få tag på en konsument-Dell den senaste, så serviceavtalet är lite sämre, 3 dagars inställelsetid instället för 1. Men det värsta är att det är mycket "svårare" att få service på den. Med företagsavtal ringer man 1 gång och de skickar tekniker direkt, nu har jag verkligen fått tjata, göra flera diagnostiktest, tjata ännu mer och tjata en gång till, innan de kom och fixade.
Mina kollegor är inbitna Mac-användare, och även de har problem med hårdvaran ibland. På 2 datorer har hårdvaran gått sönder så att det varit dyrare att byta än att köpa nytt (om man inte har Apple-care, såklart). På en är det glapp i skärmkontakten. En hade ett fel som gjorde att hårddisken kraschade lite då och då.
Slutsats: Köper man budget får man skit. Betalar man lite mer pengar får man grejor som håller, men ett serviceavtal är alltid att rekommendera! Oavsett tillverkare, PC/Mac eller annat.
|