Då jag skall köpa en ny har jag tittat lite igen ... för mycket. Har blivit en del läsande i helgen.
Dell Vostro
Dell Latitude (ej de med endast plasthölje)
Dell Precision
Dell XPS
HP Probook
HP Elitebook
Sedan måste jag säga att jag är imponerad av dessa även om de är inte i businessklassen:
HP Envy 14 (hölje, design, kvalite, slot-in-dvd mm.)
HP Envy 17, även om jag inte gillar så stora
Toshiba R700, prisvärd 13,3" med en hel del goda egenskaper (vikt,hölje,batteri,DVD-spelare)
Men sedan får man verkligen titta på vad man behöver. Jag behöver något hemma, något på enstaka resan då och då, eftersom den stationära skall flyttas från hemkontoret till ett mer permanent kontor. Kommer också ta med den till jobbet så klart, men jag har inte så långt och gå.
- bestämde mig för en 14" eller 15" med högre upplösning, dvs. minst 1600x900
- bestämde mig att bortse från 13" och 17"
- hålla mig till max 15000 exkl. moms denna gång, inkl. Office 2010. Kanske lite snålt.
- helst inte över 2,5 kg
- skall i alla fall ha en batteritid på 2,5-3 timmar om man maximerar prestandan
- helst dedikerat grafikminne och inte ett inbyggt. Spelar inte med kanske redigerar en bild här och där

- 3 års garanti, helst "next business day"
Mina slutsatser var dessa:
HP Envy 14 - bara ett alternativ med 1600x900 och för dyrt, men annars skulle det vara en bra dator. SKillnad mellan 1600x900 och 1336x768 är 5000 kr!! Vill man ha 1336x768 så finns det en mycket prisvärd i7 ...
Dell XPS - för dyra för vad man får
Dell Latitude - för dyra med hög upplösning
Dell Vostro - upplösning är ett problem, samt mycket dålig batteriprestanda
HP Probook - finns några intressanta där: 6450b, 6550b, 6540b - fanns också andra men utanför min budget
HP Elitebook - finns några intressanta där: 8440p, 8540p - fanns också andra men utanför min budget
Av detta lär det bli en HP kanske, om jag inte hittar annat kul. Inom dessa beteckningar finns det sedan olika konfigurationer och vissa kommer i veckorna, så jag får se.
Kanske det hjälper någon.