Visa ett inlägg
Oläst 2010-10-08, 20:16 #24
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2010
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Nej, de motarbetar inte varandra. Eaccelerator är cachar opcodes för exekveringen av PHP, Qcache arbetar helt på databasnivå. Detta förutsatt att eaccelerator inte används med någon manuell variabel-cache (vet inte ens om det stöds av eaccelerator, men möjligt då det finns i t ex APC).

Ovanstående punkter tillsammans får mig att misstänka att problemet är tabell-låsningar vid skrivning. Myisam låser hela tabellen vid skrivning till en rad medan t ex InnoDB endast låser aktuell(a) rad(er). Att försöka kombinera InnoDB med MyISAM på en server kan dock ha sina problem, framförallt för att minnesanvändningen inte kan kombineras bra med de två då InnoDB slukar mest buffer pool. Alternativet är att gå igenom och åtgärda de frågor som låser upp tabellerna. Förmodligen, utan speciell stor insikt i varken drupal eller din sajt, är det något i stil med en view-counter för trådar/sidor/? som skriver direkt till rätt tabell och blockerar övriga queries. Dessa skrivs isåfall enkelt om till att läggas in i batches och skrivas till en separat tabell dessförinnan. Bättre diskprestanda skulle förvisso också avhjälpa om problemet är detta, men det skulle snarare skjuta upp än lösa det.
Ja, jag har svårt att påverka queries i drupal (åtminstone med min kunskap), visserligen skulle ja kunna ta bort någon funktion på sidan, men jag tycker ändå som andra varit inne på att 40 användare borde vara rätt få i sammanhanget och dessa eventuella låsningar pga MyISAM borde väl handla om millisekunder istället för halvminuters låsningar. Till dessa 40 får man iofs lägga till de anonyma som brukar var i häraden 20 men de har ingen aktiv del i forumet. Däremot uppdateras väl iofs view-counters och en del annat. Men 60 användare totalt borde väl systemet klara även om det inte är superoptimerat. I mysqltuner är läsningar ca 98% och skrivningar 2% om det nu säger något mera i sammanhanget?

Skall avaktivera view-countern och se om det gör någon skillnad iofs.

Tack för svar.
Azone är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat