|
Supermoderator
|
|
Reg.datum: Mar 2007
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Mar 2007
|
Hej,
Det har listats vad som är billigt i Thailand, här kommer det som är förhållandevis dyrt:
1. Bilar. Inte minst europeiska och amerikanska som inte sällan går loss på 2-3 gånger priset på "hemmaplan". Exempelvis kostar Volvo så mycket mer än i Sverige.
2. Vin på affär. Dock sällan mer än 20% mer än på bolaget så riktigt så jävligt är det inte som vissa vill beskriva det. På restaurang är det oftast billigare än i Sverige (ibland rejält) men på enklare restauranger kan huset vara riktigt vidrigt, rent ut sagt.
3. Internet. De flesta leverantörer erbjuder numer 1-10 mbps i Thailand. Priserna är ungefär som de svenska, men hastigheten är (som ni förståt) sämre.
4. Utländska böcker. Engelskspråkiga pocketböcker går loss på 100-200 spänn (400-800 baht).
5. El. Inga extrema priser men inte sällan aningen dyrare än i Sverige.
6. Bra möbler. Jag köper numer enbart snugga bambu och genuina trämöbler då möblerna man får på möbelvaruhusen här är av så dålig kvalitet att det är sorgligt. Handtillverkade möbler är förhållandevis billiga, medan spånplattemöblerna av någorlunda kvalitet är ganska dyra. Om ett år kommer IKEA / IKANO hit.
7. Att titta på thaiboxning (Muay Thai). Ofta 2-400 kronor för en ringside-biljett även om boxarna är relativt medelmåttiga.
8. Importerad öl
9. Träna på gym. Ungefär eller nästan samma priser som i Sverige men oftast lägre standard. Undantaget Bangkok som har högklassiga gym numer.
10. Importerad mat.
I övrigt är det mesta billigare eller MYCKET billigare här i Thailand.
|