Visa ett inlägg
Oläst 2010-10-04, 20:36 #62
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
Tjena,

Jag är borta en helg och denna tråd exploderar, roligt!

Jag har som sagt gjort detta en gång tidigare, och var då fem månader på Bali och en månad i Rawai (Phuket) där jag körde thaiboxning i en månad. Jag tjänade runt 3 000 kr per månad när jag åkte och runt 12 000 kr per månad när jag kom hem.

Jag, personligen, har aldrig arbetat så fokuserat i hela mitt liv som under denna tid. Jag småskuttade nästan ner till mitt "kontor" (som var ett café vid stranden) och jobbade sedan nära 10-12 h per dag, men det varierade ganska mycket ibland gick jag bara ner och softade - låg i solstolen mm. Jag åt ute varje dag, i princip alltid på restaurangen och där kostade en nasi goreng 30 kr = 60 kr per dag.

Det viktigaste för att hålla budgeten är dock att undvika att festa för mycket. Inte så mycket för att alkoholen är dyr men man har ju en tendens att unna sig lite för mycket då också.

Jag levde snålt, men det var jag beredd att göra för att få genomföra denna dröm - för det var verkligen en dröm. Något som jag kände att "Nej, men såhär kan man väl ändå inte göra", jag var snudd på besatt att lyckas och det gick jäkligt bra. Den resan var grunden till att jag idag kan säga upp mig. Jag är tillbaka på snållön men har råd att bo i en tvåa i innerstan i Sthlm vilket jag knappt kunnat drömma om att göra 2007, det var ju bara en hobby!

Alltså, vill du verkligen åka och prova på det här så kommer du (vi) finna en väg att göra det på. If there is a will there are a million f***ing ways!

Sen tror jag inte att detta projekt kommer innebära samma fokus som när jag åkte (jag åkte ju själv), men jag tror personligen att nätverkandet, samarbetet och den gemensamma delade kicken av att göra det kommer att vara mycket värt.

Internet brukar för övrigt vara "ok". Oftast funkar det, vissa dagar (3-5%) fungerade det inte alls (och jag bodde på två olika öar). Man kan inte tro att man åker till Schweiz, det är Thailand med allt vad det innebär - eller, förmodligen Thailand (landet är inte till 100% satt än).

Dessutom är det lätt (för de flesta) att hyra ut sin bostad. Jag använda mig av bostaddirekt.se har jag för mig senast. Nu hyrde jag ut en etta i innerstan förvisso men det var inga som helst problem...

För er som vill läsa om mina upplevelser så skrev jag om det på min blogg (från sep 2007 och framåt) på http://www. bjorkwall .com/2007/page/4/...

Sakta men säkert ska jag och Tore ta upp en sak efter annan på bloggen (paradisebusinesscamp.se) så att vi kan tråda diskussionerna lite.

Kul annars att höra alla positiva kommentarer och engagemang!
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat