Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik-s
Hej,
Jag tänkte ta och skapa en egen parkeringssida för några domäner jag har. Det jag vill åstadkomma är att endast behöva ha en sida där jag hostar själva parkeringssidan exempelvis på domännamnet bildelar.se.
Sen vill jag kunna peka olika domännamn mot bildelar.se, exempelvis muggar.se, och då vill jag att domännamnet ska vara muggar.se istället för bildelar.se, detta trots att det egentligen är orginalparkeringssidan för bildelar.se
Hänger du med?
Jag vet att detta borde gå att göra på något sätt men jag vet inte hur jag ska peka domännamnet så det blir rätt. Alltså så att man inte surfar in på muggar.se och sedan ändras domännamnet till bildelar.se. Det ska alltså vara statiskt.
Jag vet att vissa företag som köpt upp domännamn inom deras segment och pekat till sin egen företagssida har, vad jag tror av misstag, detta. Alltså exempelvis att Pampers har köpt blöjor.se sen när man surfar in på blöjor.se så kommer man till Pampers sida men domännamnet står statiskt kvar som blöjor.se
Hur åstadkommer jag detta?
|
Om du pekar domänen till servern via ett A-record i DNS för domänen så kommer du kunna ha den i ServerAlias i Apache, samt kunna få ut den genom $_SERVER['HTTP_HOST'] i PHP.
Se även
https://support.loopia.se/wiki/DNS:_A_och_CNAME
/Jimmie Eriksson