Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det är inte alls så konstigt som du får det att låta i relation till det som sagts i tråden. Det är islam som är SD:s hatobjekt nummer ett och att en jude och en till Sverige invandrad iranier kan sälla sig till den skaran är inte särskilt uppseendeväckande.
|
Ja. Hat mot islam bygger broar och förenar människor av olika kulturer i kärlek och harmoni.
Nej, jag vet. Det var
absolut inte så du skrev och det var inte heller det du menade. Jag är bara dum och lägger ord i din mun. Jag är lika löjlig som när folk kallar SDs partiprogram för rasistiskt. Visst finns det rasister inom partiet, men de är precis lika lite representativa som mina två vänner är för SDs övriga väljare.
Jag gillar inte den typen av argumentation som frankw med flera kör med. Först skriver han att SD är ett klart rasistiskt parti och styrker sitt antagande genom att citera en text som inte innehåller några rasistiska inslag. Därefter så vill han att vi ska fundera över vad texten
egentligen betyder.
Fredrik Juto och Kar-Johan Pantzar säger i sin video att de normalt tycker att det är bra med politisk mångfald, men att de flesta av deras medarbetare är födda i andra länder. De tycker inte att det är rimligt att de ska behöva hjälpa kunder som i grunden inte respekterar dem. De anser därför att SD-väljare som kunder utgör ett arbetsmiljöproblem.
Jämför Fredriks och Karl-Johans ståndpunkt med det som frankw citerar från Sverigedemokraternas text. De använder sig av exakt samma resonemang som SD gör i sin text (SD pratar om samhället och Brandos om arbetsplatsen), men inte i något av fallen är det ett uttryck för rasism. Det enda båda ger uttryck för är att de inte vill leva/arbeta med personer som är för olika dem själva. Varken SD eller Brandos tror att det skulle fungera bra.
(Låt det stå för SD och Brandos och tolka det inte som min åsikt)
Jag är som vanligt advocatus diaboli och försvarar ett parti som jag inte tror på. Men jag skulle försvara pedofiler om det var så att folk tycker illa om dem med motiveringen att de är kannibaler och äter barn.
Edit: @tartareandesire: Jag citerade ett av dina stycken, men det här inlägget var inte så mycket ett svar på det du skrev, som ett svar på det andra har skrivit i tråden. Jag norpade bara ditt stycke lite fräckt för att visa hur dumt det blir när man norpar stycken lite fräckt och sedan tolkar in saker i dem som inte finns där. Att SD är främlingsfientliga är ganska tydligt, men det är inte nödvändigtvis samma sak som att vara rasist.