Visa ett inlägg
Oläst 2010-09-29, 13:01 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Vad har artisterna med texten att göra? Ja, det kan vara samma person, men det är oftast inte *hela* bandet som gör texten oavsett.

Vad menar du med att en övervägande majoritet inte tjänar pengar på låttexter? Menar du de som (olagligen) använder dem eller upphovsmännen?

De flesta som driver fildelningssajter tjänar inga pengar heller, och upphovsmännen är just de som tjänar de (grova) STIM-pengarna när låten spelas, artisten som framför den får inte hela kakan.

Jag betalar för P3, så jag borde få låttexterna gratis?

Det är fortfarande olagligt, men få bryr sig. Just nu.
Nu generaliserar du en hel del och utgår från radiopop (situationen ser helt annorlunda ut inom andra genrer) men strunt samma. Jag menade främst upphovsmännen i det fallet. Samma sak gäller dock de som använder texterna. Den dagen det går att ta betalt för låttexter så är situationen en helt annan men i nuläget finns det inte en chans i världen att se din utopi bli verklighet. Jag är dock tveksam till att det någonsin kommer inträffa då det inte går att separera musik och låttext och i minst 99,99% av fallen så är låttexter ur litterär synvinkel helt värdelösa.