|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Nov 2005
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Nov 2005
|
Tror idén var genuint gott menad. Man är uppriktigt irriterad över valresultatet på företaget och vill "dra sitt strå till stacken". Tyvärr är detta helt fel. Det är inte bara dumt utan även en ful video.
Sen kan man inte, som vissa här, jämföra med att inte låta folk av ett visst folkslag få handla. En belgare är en belgare även efter nästa val, en SD-supporter är en person som röstat SD i detta valet men är också vänsterpartist om han röstar på V nästa val. Det är skillnad. Man urskiljer på en åsikt man valt att ta till sig och stå för, men inte på person. Det är självklart värre att bestraffa ett beständigt attribut (tex härkomst) än att bestraffa en (tillfällig) åsikt.
Sen får självklart anställda och ägare tycka vad de vill och ett företag kan ha en företagspolicy som tex arbetar aktivt mot rasism. Det är också en stor skillnad mellan att tycka något och att officiellt argumentera för det. Att utesluta kunder av en eller annan anledning - då är man ute på riktigt hal is. Att officiellt gå ut med en diskriminering är också mycket vanskligt. De verkar de ha förstått också, eftersom de tog bort videon.
Förhoppningsvis kan en positiv bieffekt av SD:s intåg i Riksdagen leda till ökad medvetenhet om rasismen som faktiskt finns i vårt samhälle. Diskussioner på nätet och IRL tycker jag visar att många tar ett kraftigare och mer aktivt ställningstagande mot rasismen, vilket i grunden är positivt men det beror på lite hur man gör det.
Det verkar nämligen råda en "Jag vill visa att jag i alla fall inte håller på SD"-våg just nu. Det är SM i Politisk Korrekthet och argumentation på "Nej till rasism pga nej till rasism"-nivå...Vi lär oss ingenting och riskerar att göra SD ännu tajtare och starkare till nästa val. Förstå varför SD vann 5.x% av rösterna, vad folk ser i sina liv som gör dem rädda för invandring, bemöt dem där och ta med dem tillbaka till rätt sida av politiken. Bygg inte en mur kring dem...och gör inga dumma videos för ditt företag.
|