Visa ett inlägg
Oläst 2010-09-23, 11:43 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Därmed inte sagt att jag HELT förkastar deras politik. Vänsterns värnande om lågbetalda kvinnor och utsatta grupper i allmänhet kan jag sympatisera med. Jag tycker faktiskt det är en skam att en sopåkare kan tjäna dubbelt så mycket som en "mattant", men det är en helt annan diskussion.
Problemet att mattanten tjänar så lite beror väl till största del att hon är anställd av "det offentliga" medan sopåkaren ofta är anställd av ett privat företag. Som bekant brukar de som betalar de lägsta lönerna vara kommuner. Visst finns det låglöneyrken inom det privata också, men enligt min uppfattning är det inte lika genomgående som i det offentliga.

Går man vidare i löneskillnader mellan män och kvinnor så tror jag den största klyftan uppstår när man jämför de män och kvinnor som tjänar mycket. Där ligger som regel männen på en mycket högre nivå än kvinnorna, men det är inget som Wanja Lundby-Wedin kan styra över eftersom dessa löner sätts genom individuell löneförhandling. Grundproblemet är nog att kvinnor är sämre på att ställa krav och ta för sig, medan män är vana att höras och ta för sig.

Det finns i stort sett ingen löneskillnad mellan män och kvinnor inom yrken med låga (normala) löner. En manlig och kvinnlig undersköterska tjänar t.ex. exakt lika mycket. En manlig och kvinnlig glassgubbe tjänar exakt lika mycket.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat