Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand
Jaha, tack för det du! Vad skriver du för snömos egentligen?
Moderaterna har inte alls sitt ursprung i facismen utan i konservatismen, adeln och det forna Lantmannapartiet och varför skulle jag påstå något annat.
Däremot HAR Vänsterpartiet sina rötter i kommunismen, om du inte vet det så undrar jag VEM som är korkad?!
Ps. Bara för att jag är (social)liberal är jag nödvändigtvis inte speciellt borgerlig. Snarare någonstans i gränslandet mellan blocken. (Miljöpartiet-Centern-Folkpartiet)
|
Det var ingen större skillnad på Mussolinis styre jämfört med hur många adelsmän styrde sina egendomar längre tillbaka. Det var visserligen betydligt värre i många andra länder i Europa men alla var inte helt oskyldiga i Sverige heller.
Högern lyfte knappt ett finger för apartheid-motståndarna i Sydafrika, de var emot allmän rösträtt, socialdemokraterna stod bakom Statens institut för rasbiologi osv. osv. Min poäng är att du hittar en lika avskyvärd människosyn och skrämmande tankegångar oavsett vilken grupp av människor du gräver i. Människor förändras, partier förändras, samhället förändras.
Tanken med historieundervisning i skolorna är till stor del att vi ska lära av historien, inte gräva ner oss i och leva i den vilket många verkar vilja göra, bara det gynnar deras syfte.
Tror man att alla partier har en hemlig agenda baserad på forntiden så är man nog ganska fel ute.
Vill för övrigt passa på att be om ursäkt om du tog illa vid dig. Jag menade inte alls att du är korkad utan enbart just det tankesättet. Alla gör vi korkade saker ibland.