Citat:
Att rösta på ett parti du inte håller med låter heltossigt Annars håller jag absolut med dig. SD har precis lika stor rätt att föra fram sitt budskap som alla andra partier.
|
Det är helkonstigt och det är därför jag tvekar

Men skulle det bli en röst på SD blir det mer som en blankröst fast som jag känner det med lite "slagkraft" och där man kan se ett resultat på att man visar sitt missnöje.
Detta genom att SD eventuellt kommer in i riksdagen och då de större partier förhoppningsvis förstår att man måste låta alla partier få komma till tals oavsett om man håller med dom eller inte.
Det är ju väldigt oroande t.ex att många politiker inte tar stort avstånd från de personer som under valet har stört många av de offentliga möten som SD har haft.
Citat:
Är inte så säker på att de flesta här är företagare även om många givetvis är det. Det finns en hel del anställda och studenter också.
Om mitt företag skulle gå dåligt så försöker jag hitta orsaken. Det behöver inte alls vara för höga kostnader som ställer till det. Dessutom anser jag inte att företagare ska ha det bättre än övriga människor. En hel del företagare röstar faktiskt på miljöpartiet och socialdemokraterna också.
|
Självklart ska inte företagare ha några större fördelar jämfört med andra personer i samhället men vänsterpartiet har ju som mål att förstatliga mycket av den verksamhet som idag är helt eller delvis privatiserad vilket knappast kan ses som positivt om man är företagare.
Även fast man röstar på miljöpartiet eller socialdemokraterna så har vänsterpartiet en stor makt när väl besluten ska tas.
Citat:
Absolut, och det görs (och har alltid gjorts) insatser på detta området hela tiden om man väljer att sätta sig in mer i politiska detaljfrågor.
|
Självklart så tror även jag att de redan idag försöker att få ner kostnaderna och ta bort onödiga utgifter men jag tror att det behövs mer arbete på den biten, annars kommer skatterna höjas varje/var fjärde år (Som har skett fram till 2006 då trenden vände).
Citat:
Muséerna har det ganska knapert (deras verksamhet är bredare än det som du ser när du går på en utställning) och det behövs mer resurser på de flesta håll inom det humanistiska området så jag tror inte det går att skära mer där utan att vi riskerar att förlora viktiga delar av vårt kulturarv. Vad gäller bidragen till konstnärer är jag betydligt mer kritiskt inställd. Visst kan man finansiera utställningslokaler och liknande men när det gäller löner så är jag mer tveksam. Det är inte en helt lätt fråga att ta ställning till dock. Problemet är att samtiden ofta inte uppskattar det som betraktas som genialt 100 år senare. Samma sak gäller för forskning där det inte är säkert att man kan använda resultaten i praktiken förrän om 20-30 år vilket gör att statlig finansiering är ett måste.
|
Visst behövs det mesta i stadsbudgten, men borde man inte prioritera vård, skola och omsorg fram till dess att man har en fungerande lösning inom det området? Samtidigt som det finns väldigt viktiga Muséer om vår historia så finns det många som inte ger något större värde tillbaka. Några sådana muséer finns det exempel på i filmen 1200 miljarder (
http://video.google.com/videoplay?do...6604738&hl=en#)
Ersättningen för konstnärer såg jag nu att alliansen faktiskt hade tagit bort från och med 2010.
Citat:
Det där handlar väl mer om brist på kompetens hos de anställda än politik? Storföretagen brukar dessutom inte spendera miljarder på onödiga system. Misstag som kostar pengar begås i all verksamhet och det vore märkligt om så inte skedde även i den offentliga sektorn.
|
Misstag sker i alla verksamheter men jag tycker det är extra känsligt när det gäller den offentliga sektorn då de använder skattebetalarna pengar.
Sen ligger problemet i att de tydligen inte kan prioritera vart pengarna ska gå till, ett exempel är i Gävle där jag bor där man nästan årligen köper in något dyrt konstföremål. Samtidigt har vi Sveriges högsta arbetslöshet och sämsta sjukvård.
Och det var detta som jag menade lite med att de vill ta efter storföretagen, att man vill handla dyra och fina saker som man kan visa upp medans vård,skola och omsorg inte är riktigt lika roligt att spendera några pengar på.
Citat:
Ytterst lite "tjafs" skulle jag vilja säga, det mesta är nödvändiga utgifter. I en demokrati är allting en kompromiss och man kan inte hålla med om precis allt. Nu kritiserar du dock alliansens budget
|
Jag har skummit igenom budgeten och jag tycker jag ser ganska många poster som kan tas bort eller minskas. Förhoppningsvis så blir det lite mer fokus på denna fråga till nästa val och det partiet som gör det kan nog ta en hel del röster ifrån SD då jag har uppfattat att många av deras väljare är mest intresserad av den ekonomiska biten när de pratar om att minska invandringen.
Att det är alliansen budget är jag fullt medveten om och det går tyvärr inte att förändra en hel budget på 4 år oavsett om partiet heter Moderaterna eller Socialdemokraterna. Ta t.ex inkomstgarantin för konstärer som de nu har tagit bort. De kommer fortfarande vara tvungen att betala ut ersättning till de konstnärer som redan har fått bidraget beviljat och de kommer inte försvinna ur budget på många år.