Hej,
På Webgains har vi som standard 90 dagars cookietid, men självklart är det något som annonsören själv bestämmer. I Sverige väljer majoriteten en kortare tid ofta 30-45 dagar.
Om cookietiden är rimlig beror på vilken typ av produkt/tjänst som erbjuds till slutkunden. Generellt, ju längre beslutsprocessen är för att en användare ska genomföra köpet/ registreringen, desto längre cookietid bör det vara.
Jag argumenterar alltid för en så lång cookietid som möjligt när vi sätter upp program i Webgains och trycker på livstidsvärdet av en ny kund för annonsören. Att de allra flesta köp görs de första dagarna efter klicket, brukar dessutom få annonsören att inse att det inte är speciellt kostsamt att bjuda affiliates på en längre cookietid.
Gällande cookietid och att sista klicket får 100% av ersättningen finns det en intressant diskussion kring. Ska man vikta ersättningen så fler affilates delar på ersättningen tex att de som genererat både första och sista klicket får delad ersättning?
Vad jag förstår så håller Affilinet redan på att utveckla ett viktad ersättnings system. Här är ett föredrag om "customer journey" om du är intresserad.
http://www.slideshare.net/a4uexpo/th...-future-of-cpa
Min personliga uppfattning är att det i teorin låter bra med viktad ersättningen till affiliates, men i praktiken är jag tveksam. Vad tycker ni?
Ha det gott!
Martina