|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Feb 2008
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Feb 2008
|
En SEO-variant jag skulle kunna rekommendera är att lära kunderna att bygga upp ett nätverk av relaterade eller orelaterade sajter som de använder för länkbyten. Vet inte om detta erbjuds inom SEO-svängen men det skulle jag klassa som en bra form av SEO.
Säg att ett företag har sin huvudsajt som de vill ha inlänkar till. För att inte "smutsa ner" sin sajt med länkar till de som de ingått länkbyte med så skapas 5-10 externa sajter och bloggar med bra innehåll. Från dessa sajter länkar företaget till de sajter som de vill ska länka till huvudsajten. På köpet får man de attraktiva trevägsbytena.
SEO-konsultens roll i det hela skulle kunna vara att bygga upp sajtnätverket, skapa en bra länkning mellan sajterna samt fixa lite innehåll till dessa. Utöver detta skulle en lite intensivkurs i grundläggande SEO i form av inlänkar och länkbyten kunna erbjudas.
Enligt mig är detta så "etisk" offpage-seo kommer kunna bli. Men det handlar ju fortfarande om manipulera sökresultatet. Det kan även utökas med att företaget äger de externa sajterna, men att SEO-konsulten administrerar dem.
|