Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Nu håller jag faktiskt inte med dig alls. Man ska få tycka och tänka vad man vill i Sverige. Sen kanske du och jag tycker en del är helt blåsta men det är en helt annan sak. Religionen fyller faktiskt en viktig funktion för många människor oavsett vilken religion det handlar om. Religionen i sig har inget syfte utan den blir vad människor gör det till. Samma sak gäller politisk propaganda i så fall eller vilket annat tankesystem som helst för den delen. Oavsett vad du anser om religion så bygger i princip alla samhällen på jorden på värderingar hämtade från respektive religion(er), på gott och på ont. Du är mer inne på kommunistiska tankar nu vilket känns som de kommer från fel person 
|
Jag vet att religionen fyller en viktig funktion för de som redan är troende. Men jag tror inte det skulle göra någon nämnvärd skada för ett barn att växa upp utan kyrkobesök eller moskebesök. Att växa upp utan kravet att tillfredställa guds vilja på olika sätt. Det är sant att alla samhällen (ev. undantaget några) bygger på religiösa värderingar och jag ska inte sticka under stol med att jag tycker det vi kommit fram till i Sverige är övervägande bra. Inte döda, inte våldta, inte misshandla m.m.
Ang. kommunistiska tankar: Jo jag är medveten om det och skäms lite
Citat:
Jag tycker faktiskt kd har en hel del bra i sin politik, framför allt vad gäller vård och omsorg. Däremot har jag precis som du svårt för de mer extrema kristna falangernas åsikter gällande genteknik, abort etc.
|
Min religionskritik riktar sig nog mest mot de sistnämnda exemplen, genteknik occh abort m.m. Men familjepolitik, vård och omsorg hamnar i mitt tycke under den "fina fasaden" som jag pratade om tidigare.
Citat:
Vad som är betydligt mer allvarligt än en liten minoritet (både svenskar och invandrare) som utnyttjar systemet är det växande antal absurda fall där personer nekas ersättning av försäkringskassan trots att vem som helst (utom försäkringskassans egna läkare) inser att de bör få det.
|
Jag är inget stort fan av Försäkringskassan. Som namnet antyder är det en försäkring och försäkringstagarna ska inte ifrågasättas i all oändlighet. Vad skulle konsumentverket tycka om Försäkringskassan om de var ett "vanligt" försäkringsbolag?