Citat:
Ursprungligen postat av Hansen88a
Hej!
Första gången jag ska ge någon ett SEO uppdrag, så har lite frågor kring hur det brukar/bör fungera.
Fråga 1: Hur mycket och på vilket sätt brukar man betala, per timme? Kan man betala efter resultat. Till exempel: 10 000 kronor för att vara top top 5 inom 1 månad på utvalda sökord.
Fråga 2: Brukar någon typ av garanti lämnas så att man verkligen får bättre position?
Fråga 3: Vad bör jag tänka på innan jag ger uppdraget till någon?
Kan någon rekomendera en person eller ett företag?
Tack!
|
Om du har möjlighet så insistera på prestationsbaserad betalning.
En utbetalningstrappa baserad på resultatet (och hur detta står sig) känns absolut nödvändig idag i detta segment. Det är så uppblåst av skojare och folk som gör halvdana jobb för stora pengar, och levererar resultat som inte håller med tiden. Jag har själv fått uppleva ett projekt där en av Sveriges större webb- och it byråer fick i uppdrag att göra en enkel optimering av en enkel hemsida (mycket låg konkurrens på sökmotorerna), och det blev total pannkaka. Dom tog betalt stora summor (100k +) och fullföljde inte ens jobbet. P.g.a. luddiga avtal (nästan praxis från de flesta som jobbar med SEO idag) så fick kunden tvista sig blå i ansiktet, men det var ändå omöjligt att påvisa att dom inte hade "levererat".
Företaget ifråga slutade helt enkelt svara på mail, och slutade arbeta. Det bästa är att det var en av Sveriges främsta (och mest synliga) "seo-proffs" som "utförde" arbetet och höll i projektet.
Näe, var hård och sträng när du väljer leverantör, det här området är sprängfyllt av duktiga människor som kostar en bråkdel av de stora dyra. Du har råd att ställa krav, passar det inte är det bara att gå till nästa på kö...
Sätt en bassumma för uppdraget, och sedan nivåer baserat på resultat ni gemensamt kommer överens om.