Citat:
Ursprungligen postat av nabil_akhlaque
Hejsan,
jag har en fråga, om en polis (på motorcykel) säger att jag har kört 80 km på 50-väg, och jag VET att jag inte körde 80 km... :S
om jag då vägrar skriva på och nekar till hans påstående... då kommer detta säkerligen gå till rätten....
då är min fråga... vem betalar rättegångskostnaderna?? spelar det någon roll om jag vinner/förlorar i rättegång? om jag förlorar, måste jag bara då betala in bötern jag har fått?
|
Steg 1: Skriv aldrig på ett föreläggande direkt som du får av polisen! Då har du automatiskt erkänt att du är en brottsling! Många(de flesta) poliser uppträder hotfullt och säger att du måste skriva på annars hamnar du i rätten. Detta är bara ett sätt för den enskilde polismannen att åsidosätta dina rättigheter. Du måste inte alls skriva på något erkännande. Oavsett om du är skyldig eller inte.
Steg 2: Neka konsekvent till alla anklagelser om brott! Det måste ofta finnas ett "uppsåt" för att man ska dömas för brott, du kanske hade förmildrande omständigheter; solen i ögonen så du missade skylten; Du var på väg till en allvarligt sjuk nära vän/släkting; Hastighetsskylten var dold; fel på bilen....
Steg 3: Låt det gå till rättegång, det finns ett antal fall där polisen tappar bort ärendet på vägen eller det hinner bli preskiberat. Och då slipper du undan.
Steg 4: Undersök vad hastighetsgränsen egentligen var på platsen, om alla officiella beslut var korrekt fattade. Det händer att det är felskyltat eller att det finns formelal fel som gör att du kan slippa undan. Är du rik så anlita en advokat som hjälper dig, annars får du ta reda på alla fakta själv.