Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
Nu var väl inte frågan hur man ska försöka ljuga sig ur detta utan om han kunde förlora på att neka, vilket han egentligen inte kan (mer än eventuella advokatkostnader).
Patrikweb - du svamlar. Du tycks tro att polisen är din fiende. Jag vill påstå att alla poliser följer regelverket till punkt och pricka och dessutom upplyser dig om dina rättigheter att neka att skriva under boten direkt och i stället ta en rättegång.
I princip alla motorcykelpoliser jobbar för trafikpolisen och att de skulle missa att kalibrera hastighetsmätare, genomsnittshastighetsmätare och annat utrustning de använder är ytterst osannolikt, men givetvis har man rätt att ta del av protokollen från dessa kalibreringar. Det är nu inte säkert att en missad kalibrering automatiskt betyder att man slipper undan i en rättegång, men chansen ökar ju.
Att tro att det inte kommer att gå vidare för att någon inte tycker det är värt besväret är naivt, det händer inte om det går att styrka brottet öht.
Jonny - att man måste vara flera poliser för att bli trodd i rätten stämmer i normalfallet inte alls. Jag skulle vilja påstå att det faktum att du är polis väger rätt tungt i bedömningen av din trovärdighet. Jag menar - vad skulle meningen vara med att falskeligen ange någon ur allmänheten för ett brott och därmed riskera sitt eget...?
Nabil - din beskrivning av hur detta gick till låter för all del riktigt regelvidrig, så jag föreslår att du tar det till rättegång (eller rättare sagt, det har du redan gjort då du inte skrev under).