Hej Anders,
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Det är ju inte alls tänkt för "vanliga anställda". Men som sagt, rätt tillämpat är det bra.
|
Uppenbart tycker du det ;-) Jag tycker personligen det suger rätt rejält (även om jag har egen liten firma med anställda själv). Anledningen är att gränsdragningen blir luddig. Idag gäller det anställda med chefsposition, i morgon även teknikerna och i övermorgon samtliga anställda (jag refererar nu ej till nämnda företag utan skriver ur ett allmänt perspektiv).
Fri konkurens tror jag vinner på att vara just fri. Det inbegriper även arbetsgivarsidan. Ett företag som erbjuder bäst produkt/tjänst och marknadsför dessa bäst blir en uppenbar vinnare, men det är förmodligen svårt utan trygga medarbetare. Hur knyter man nyckelpersoner till sig, jo genom att erbjuda ett "bra" arbete, ur olika aspekter. Inte genom att hålla kvar dom i företaget genom tveksamma avtal.
Därmed inte sagt att nyckelpersoner och chefer kan sprida företagshemligheter och strategier omkring sig hur som helst. Men sådant får man ju försöka ombesörja genom nämnda sekretesskontrakt och en gnutta förnuft.