Bokföring innebär att varje affärshändelse ska bokföras och därmed konteras (bestämmas till vilket debetkonto och kreditkonto som beloppen ska in på).
Det är skitviktigt att man väljer rätt kontoklass, dvs först siffran i kontonummret 1-2 för balanskonton, 3 för försäljning/intäkter, 4 för direkta/strategiska/rörliga kostnader, 5-6 för ickestrategiska kostnader, 7 för personalkostnader, 8 för finansiella/bokföringskostnader, klass 9 får man använda för helt intern redovisning så där kan man skriva vad man vill för det redovisas aldrig till skattmasen.
Men kontona ska specificeras ned till 4 siffrors noggrannhet för att skattmasen ska godta det. Se
www.bas.se för att hämta senaste bas-kontoplanen, finns flera olika varianter du kan välja beroende på hur noggrann du vill vara i ditt eget lilla företag.
Det enklaste är att bokföra allt direkt man får verifikationen, så glömmer man det inte.
Att enbart sätta in verifikationer i en pärm är inte att bokföra över huvud taget och straffbart som bokföringsbrott.