Medlem
|
|
Reg.datum: Aug 2009
|
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2009
|
Har samma problem som Reager. Suttit på problemet ett tag och det är dags att lösa det.
För min del så tar jag emot data genom $_POST, datan sätts sedan in i genererad XML och skickas sedan med cURL till en extern server som vill ta emot allting i ISO-8859-1.
Jag har blivit tvungen att trixa med utf8_decode() och grejor för att tillfälligt få det att bli OK men resultatet har blivit att xml taggar går sönder. ö</NOTINT1> blir ü/NOTINT1> vilket gör att utskicket blir helt trasigt.
Jag har satt <meta> tagen till iso-8859-1. Jag har satt xml till iso-8859-1 och jag har satt cURL taggen till iso-8859-1.
Efter mängder av testande med mb_detect_encoding() har jag till sist kommit fram till att all $_POST data faktiskt genereras som iso-8859-1 (returnerar ASCII) SÅ LÄNGE det INTE innehåller åäö. Direkt fältet innehåller åäö så genererar mb_detect_encoding() UTF-8 istället.
Hur tvingar jag den att alltid köra iso? Går det ej? Har försökt läsa mig in lite mer på detaljerna kring encoding. Erkänner att jag inte är en expert på ämnet och således kan det även vara anledningen till problemet.
|