Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Visst kan det vara värt pengarna att känna sig lite klimatsmartare och miljövänlig än grannen. Jag tycker däremot inte att elbilar ska subventioneras vid inköp (premie) och med gratis laddningsstolpar. Pengarna borde läggas på viktigare saker som gör nytta istället för något "titta vad bra vi är i vår kommun"-jippo.
Jag är nog lite ouppdaterad på just detta. Jag drog nog fram gammal skåpmat och måste nog backa eftersom jag blev osäker nu. Det var några år sedan jag åkte kollektivt. Både när jag gick på gymnasiet och universitetet reagerade jag dock på att bussarna verkade paja ofta.
Hastigheten är ett problem när de ligger och puttrar fram i 40 på 50-väg, vilket är mer regel än undantag. Ligger man några bilar bakom en buss vid ett rödljus kan man räkna med att inte komma över korsningen innan det blir rött igen. Inget livshotande, men tillräckligt för att jag ska ogilla kollektivtrafiken.
Jag är inte emot att det forskas inom miljöområdet. Jag är däremot emot de många subventioner som ges till både privatpersoner som ska köpa miljöbil och företag som ska sätta upp vindkraftverk m.m. Konkurrens på lika villkor ska det vara. Är det inte lönsamt i dagsläget så får de gå tillbaka till ritbordet och göra det lönsamt.
Trevligt med Korea-samarbetet, det har jag faktiskt hört talas om. Det är nog som du säger, att resurserna är små. Det finns många inom kommunen som vill ha del av pengarna (Tekniska Verkens vinst). De ska väl både räcka till subventionerad kollektivtrafik och en ordentlig utdelning till Stadshus AB, samt en hel del annat.
|
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Jag är inte emot att det forskas inom miljöområdet. Jag är däremot emot de många subventioner som ges till både privatpersoner som ska köpa miljöbil och företag som ska sätta upp vindkraftverk m.m. Konkurrens på lika villkor ska det vara. Är det inte lönsamt i dagsläget så får de gå tillbaka till ritbordet och göra det lönsamt.
Trevligt med Korea-samarbetet, det har jag faktiskt hört talas om. Det är nog som du säger, att resurserna är små. Det finns många inom kommunen som vill ha del av pengarna (Tekniska Verkens vinst). De ska väl både räcka till subventionerad kollektivtrafik och en ordentlig utdelning till Stadshus AB, samt en hel del annat.
|
Jag tror det är så enkelt att du principiellt står långt ifrån många mer miljöengagerade. Miljöfrågorna har växt inom politiken av den anledningen att många vill se politisk handlingskraft för en miljövänligare väg även om det medför en del merkostnader. Vill man endast ha de miljövänliga lösningarna om de även är ekonomiskt fördelaktiga är det iallafall min åsikt att man har ett väldigt lågt intresse för en miljövänlig politik över huvudtaget.
Att ogilla kollektivtrafik över lag för att man blir aningen långsammare i sin bilkörning är väl bara ytterligare ett tecken på det.