Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Likaså bensin. Det finns inga tillräckligt bra alternativ i dagsläget.
|
Nja, alternativen är helt okej vid det här laget tycker jag. En rad kommuner kör en stor del av sina fordon på el och i Linköping går bussarna på biogas för att ta några exempel. Och, nej, biogas behöver inte alls komma från jordbruket utan går alldeles utmärkt att producera med hjälp av exempelvis bakterier. Bilfria innerstäder tycker jag själv vore väldigt trevligt.
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Vad gäller RUT handlar det inte om höginkomsttagare. Höginkomsttagare har råd med "pigor" oavsett. RUT innebär istället att svartjobben minskat och att medelklassen fått möjlighet att skaffa hjälp med städning, barnpassning och liknande.
|
Njao, du har nog bara delvis rätt där. Höginkomsttagare har generellt sett större (=dyrare) bostäder och andra utgifter. Sänker man priset på någonting som det finns efterfrågan på så är det självklart så att försäljningen ökar, oavsett vad det gäller. Att subventionera en hel bransch på det viset tycker jag är fel, åtminstone om det inte finns någon tillräckligt motiverande samhällsnytta och det finns det inte alls här enligt min mening. Det känns heller inte som en särskilt moderat politik.