Visa ett inlägg
Oläst 2010-09-06, 22:19 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Ni vill få taket lagat och lokalen uppvärmd. Hur ni ska nå dit beror främst på vad ert avtal och lagen säger om saken. Så frågan som först måste besvaras är om ni har lagligt stöd för era önskemål/krav.

En halvtimmes konsultation med en fastighetsjurist tror jag är en bra början. Bussa inte juristen på fastighetsägaren med en gång. Utan informera dig om dina rättigheter och ta sedan ett mer formellt samtal med fastighetsägaren där du informerar honom om hans skyldigheter. Vettigt folk brukar vara ganska lättövertalade när man kan hänvisa till lagrum som stöd för sina argument. Men om er hyresvärd inte är som vettigt folk, så får ni pröva det i tingsrätten eller i skiljenämnd (beroende på vad ert avtal säger om tvister).

Innan ni kontaktar en jurist så bör ni kontakta ert försäkringsbolag (om ni har ett sådant dvs). Vid tvist som bekostas av en försäkring, så kan det förekomma att försäkringsbolaget förbehåller sig rätten att välja juridiskt ombud åt er.

Angående fastighetsvärden, så ta framtida diskussioner via brev eller mail. Vissa människor har lätt för att glömma vad de lovar och då är det alltid bra att ha det dokumenterat.

Edit: Man vill inte gärna bråka med sin fastighetsvärd. Så hade jag varit du hade jag lirkat med honom och bara tagit till stämning som en absolut sista utväg.

Senast redigerad av Gustav den 2010-09-06 klockan 22:23
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat