Citat:
Ursprungligen postat av digi
Hej!
Startade nyss ett forum med inriktning på xbox och tillbehör.
Nu till mitt största frågetecken, som jag misstänker att många har problem med. Hur lockar man in nya användare?
Det jag försökt tänka på är:
+ Inte lägga upp för många underforum så det ser dött ut.
+ Kontakta vänner och bekanta med xbox för att få in lite folk.
+ Svara aktivt på nya trådar som dyker upp, men inte spamma.
+ Lagt in en "bjud in en kompis"-funktion.
+ Startat en liten tävling som borde intressera xbox-entusiaster.
|
Det är grymt svårt att starta nya forum, eftersom de är som du säger tomma i början. Något som inte är helt schysst kan hjälpa på traven (har fungerat för mig) är att skapa några användare och börja diskutera med dig själv. Viktigt dock att hålla isär användarna och svara med rätt "gubbe" i rätt fråga. Om du får snurr på forumet bör du omedelbart sluta med detta dock och låta användarna diskutera (du kan iofs deltaga med riktiga "dig själv" förstås).
Kontroversiella frågor och svar tenderar att locka till sig användare som definitivt måste svara. Dvs gör ett felaktiga påståenden i trådar som folk måste kommentera (rätta till).
Använd sociala tjänster att sprida budkspaet om ditt forum, det ger snabbare träffar i SERPen också.
Länkar är definitivt viktigt. Utseendet är viktigt men inte det viktigaste, enkelheten är desto viktigare. Det svåraste är att få folk att regga sig. Har de väl gjort det är de mer benägna att komma tillbaka. Se till att registreringsprocess är enkelt. Användarnamn och password räcker, strunta i namn och adress, husdjur och intressen. Det kan du lägga till senare när du fått igång det.
Om någon skriver en tråd eller svar på tråd. Se till att personen snabbt får svar eller kommentarer.
Tålamod är viktigt förstås också.
Lycka till