Visa ett inlägg
Oläst 2010-09-02, 01:38 #4
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 70
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 70
Jag måste nog sticka ut lite och säga att jag tror att bounce rate inte påverkar i särskilt stor utsträckning, eller faktiskt inte över huvudtaget. Om man tittar på vad Google säger om faktorerna som avgör vilken Quality Score som ges till annonser i Adwords så förekommer inget om bounce rate, även om det borde vara här som man har störst möjlighet att faktiskt använda det som en faktor. Att de inte skriver något om det betyder ju dock som bekant inte att det inte används.

Något man får ta i beräkningarna är att väldigt många "sökare" är ganska dåliga på att skriva sina sökfrågor, och får således upp fel sökresultat från början. Det vore ju konstigt om de som faktiskt rankades i topp på dessa resultat blir bestraffade för det. T.ex om man söker på "barnkläder" istället för "begagnade barnkläder" och bouncar tillbaka från siter som säljer nya barnkläder.

Om man tittar på faktorerna för att räkna ut Quality Score så är CTR en stor faktor. Ju fler som klickar på din annons betyder att din annons är relevant för sökningen, förutsatt att din landingpage är relevant för annonstexten, vilket också är en Quality Score-faktor.

Om man applicerar samma strategi som en faktor för att räkna ut placering i den organiska serpen, skulle man kunna säga att om serp #2 har högre CTR än serp #1 så byter de plats med varandra, och så tror jag verkligen inte att det är.

Google visar även sidans titel och meta description i sökresultaten, för att hjälpa sökaren att inte behöva klicka på de sökresultat som inte är relevanta.
ssol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat