Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Intressant. Vad för funktioner har man mätt på? Har du nån länk för en som vill läsa mer om detta.
Ursäkta OT.
|
Det är väl huvudsakligen tre områden där man kan jämföra prestanda:
Grafikrendering.
Skriptexekvering.
Textrendering.
Jag förutsätter att då man talar om JS menar man i detta sammanhanget hela webbstacken med HTML, CSS, Canvas eller SVG. Annars är det självfallet bara skriptexekvering man kan jämföra.
Riktig grafikrendering förutsätter att man använder Canvas eller SVG.
Jag har inte gjort och känner inte till några benchmarks som jämför just den biten.
Dock så misstänker jag starkt att Silverlight lätt vinner över JS + Canvas eller SVG då de benchmarks jag har sett där man jämför med Flash så är prestandan för Canvas och SVG långt ifrån lysande.
Bubblemark testar att animera bitmaps, och är inte ett rent grafikrenderingstest, men där är SL många gånger snabbare:
Silverlight 3:
http://bubblemark.com/sl3/TestPage.html
DHTML:
http://bubblemark.com/dhtml.htm
Då det gäller skriptexekvering så har JS dåliga förutsättningar att mäta sig med modernare skriptspråk då det är dynamiskt, vilket gör att en JIT-kompilator har svårt att uppnå samma prestanda.
Här är ett par jämförelser:
http://silverlight.net/samples/sl2/s...n/Default.html
http://www.tobinharris.com/past/2008...s-tracemonkey/
Textrendering är väl det enda området där HTML/JS brukar kunna ge en prestandafördel då det egentligen hanteras av webbläsaren. GUIMark renderar mycket text och där slår HTML Silverlight 2:
http://www.craftymind.com/guimark/
Jag försökte hitta lite färska tester där man jämför Silverlight 4 med nyare JS-motorer, men det är tyvärr dåligt med det. Hittar jag lite tid skall jag försöka snickra ihop lite benchmarks.
Dock får man väl säga att även om en teknologi är många gånger snabbare än en annan gör det knappt någon märkbar skillnad för de flesta applikationer. Det är mest för typ spel och liknande som prestandan är en viktig prioritet.