Visa ett inlägg
Oläst 2010-08-13, 13:49 #54
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Base Visa inlägg
"det ÄR hackerns fel och vi borde verkligen ha betydligt strängare straff på dataintrång (typ 10 år, motsvarande grov stöld, för allvarligare fall, det skulle ge helt andra befogenheter ooch möjligheter att agera)." Straff bör vara i proportion till utfört brott kontra jämförbart allvarliga brott på straffskalan anser ju jag. Mord och mordförsök(vilket ju i många fall ger runt 10 år) anser jag är värre än att komma åt och dumpa en db. Men helt klart bör det bestraffas på ett vettigt sätt.
Nu sa ju inte jag att varje dataintrång skall straffas med lagens strängaste straff. Däremot anser jag att dagens maximala straff på två år är skrattretande.

Bara senaste månadera har vi haft exempel på skador för många (sannolikt långt över hundra) miljoner hos flera svenska företag (däribland webbhotell) på grund av dataintrång och överbelastningsattacker (vilka också faller under brottet dataintrång) och skadorna är mycket mer omfattande än de allra största stöldbrotten som någonsin inträffat (och ja, det är gripet ur luften eftersom jag inte har någon direkt statistik över stöldbrotts "värde", men har svårt att tro att det finns något som passerar mer än något fåtal miljoner).

Det är dessutom i det brott jag nämner ovan SAMMA gärningsmän och de kan inte dömas till mer än 2 års fängelse...

Att ta någons liv är naturligtvis värre än stöldbrott och dataintrång, men skadorna man orsakar med avancerade dataintrång (i direkta överbelastningsattacker och intrång) kan mycket väl orsaka såväl fysiska skador som otroligt kännbara ekonomiska skador.

För mord är straffet tio år eller livstid... Där är alltså lägsta straffet 10 år. Jag vill ha ett maxstraff på 10 år för dataintrång (kalla det grovt dataintrång).

Jag tycker själv att hackers som attackerar andras datorer platsar på samma nivå som andra av samhällets absoluta bottennivåpatrask.