Visa ett inlägg
Oläst 2010-08-13, 02:08 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Fri frakt förstör för svensk e-handel, både konsumenter och e-handlare i förlängningen.

Tyvärr är det ofta nya e-handlare som inte räknar så mycket (som Gustav gör och lägger på frakten på varorna) utan bara säljer till självkostnadspris och sedan lägger ner verksamheten efter 6 månader efter att ha förstört för alla sina konkurrenter genom att vilseleda konsumenterna att priserna faktiskt ska vara så låga...

Men problemet är att ingen bransch fungerar eller utvecklas om folk inte tjänar pengar.

De som stirrar sig blinda på fraktkostnader är i minoritet och ofta i väldigt speciella nischer. Majoriteten räknar med att frakt kostar och uppskattar att man inte har dolda kostnader i produkterna istället för att skriva ut vad frakten faktiskt kostar.

Svenskar vet att frakt är dyrt, precis som de vet att vi har hög skatt i Sverige. Posten och Skatteverket är ganska lika där.

Så tänk gärna ett steg längre, fri frakt och låga priser är dåliga konkurrensfördelar. Jobba med annat istället (bättre sortiment, snabbast leveranser, bäst kundtjänst, coolaste köpupplevelsen, personligaste sidan) och du kommer tjäna mer pengar och få lojalare kunder.

Självklart ska man alltid visa fraktkostnaden för den aktuella kundvagnen på alla sidor och hela tiden där kunden rör sig. Detta ska självklart ske utan inloggningskrav. Allt annat är också medeltid
Du kommer aldrig höra mig propagera för låga priser!

Jag menar inte att man ska subventionera fraktkostnaden utan tvärtom räkna in den i varje enskild produkts eget pris, och dessutom lägga på vinstmarginal, inte debitera frakt till självkostbnadspris.

Utan vinst finns inga förutsättningar att driva företag.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat