Visa ett inlägg
Oläst 2010-08-10, 00:28 #6
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Jag tycker de som tidigare här har sagt att matematik är en klar del, logiskt misslyckas med att förklara sin ståndpunkt.

Jag började programmera spel när jag var tolv år. Jag var jättestolt varje gång jag lyckades med något nytt som hade med matematik att göra: räkna ut vinkeln mellan två objekt i ett "rum", avståndet mellan objekt, och hur acceleration fungerar. Det var enkel trigonometri och pytaghoras sats, du förstår att jag givetvis låg på min yttersta gräns vad gäller matematik hela tiden.

Men sedan jag bytte till PHP vid 15 års ålder har jag inte haft det problemet överhuvudtaget. PHP för mig har varit väldigt mycket att lära sig system, ramverk samt CMS som Wordpress. Det man gör är i princip att man sitter och lär sig funktionerna som hör till ett visst API/ramverk/library/vadmanänkallardet och memorerar vad dessa gör vilka argument de har o.s.v. sedan när man kan tillräckligt mycket börjar man se sambanden. Jag har aldrig kunnat påvisa någon koppling mellan min förmåga att se sambanden och programmeringstänket och matematik, möjligtvis det omvända men det beror bara på att jag lärde mig matematik i och med spelprogrammeringen som gjorde att jag låg före min årskurs.

Nu kan jag ju ha fel. Men jag tycker absolut att om du har mycket tid att lägga på att lära dig PHP så ska du köra på det. Till vem som helst som frågar hur svårt jag själv tycker att det är att bygga det eller det så säger jag alltid att det inte är svårt, inte utmanade tankemässigt sätt, utan bara mycket jobb och tid.

Så kör på PHP, webbutveckling kommer passa dig utmärkt tror jag. Det är mycket mer förskonande än andra typer av programmering. Du kan bygga små applikationer jättesnabbt jättenkelt om du bara läser rätt manualer. Kolla på Codeigniter t. ex. kan faktiskt t.o.m. vara en bra start även om du kanske bör ha lite erfarenhet av att programmera traditionellt också utan hjälpmedel.

Nu ska jag börja plugga teknisk fysik och förhoppningsvis bli mattesavant så vi får väl se om min uppfattning ändras..
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat