Visa ett inlägg
Oläst 2010-08-09, 23:18 #4
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
jag är inget geni på matte heller men jag anser mig riktigt bra på programmering.. som det sas innan; även det är samma hjärnhalva med logik så är det ändå inte riktigt samma. programmering är mer problemlösning med färdiga funktioner..

som t.ex; hur läser man in en fil och skriver ut den? tja, man kikar i manualen för php och där kanske man hittar funktionen file_get_contents.. vidare läsning så finner man att för att skriva ut så kan man använda funktionen echo.. vilket ger följande programmering för att lösa frågan:

$data = file_get_contents( 'hubbabubba.txt' );
echo $data;

klart .. och med det vill jag poängtera att mycket programmering är inte matematik men en del programmering är matematik definitivt. jag har nu i sommar läst en kurs där jag byggt ett flash-spel i actionscript och då har det blivit en del matematik för att programmatiskt skapa gränssnittet (räkna ut x och y-positioner dvs)

kanske ett annat exempel.. man har en andragradsekvation som ska räknas ut.. och för det finns det vissa regler och vissa funktioner för hur man kan göra det - men man behöver fortfarande manuellt räkna ut för att komma till svaret.. i 9 fall av 10 är programmering som att använda en miniräknare :P

åh.. kom på en sak till; den matematik som jag använder mest är det man använder i dagliga livet.. de fyra räknesätten och procent så har man bara koll på 1 + 1 = ..

Senast redigerad av taz76 den 2010-08-09 klockan 23:26
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat