Visa ett inlägg
Oläst 2010-08-08, 00:29 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
När jag själv är kund i en webbutik så hatar jag alla former av påslag utöver listpriset på varje snlkild produkt, jag vill veta vad det kostar mig som kund att få produkten till mitt postkontor så jag kan hämta det där elelr till mitt kontor om jag agerar som företag.

Jag skulle räkna ut vad det kostar att levera en enskild produkt och räkna in det i priset, sen kan man säga att alla leveranser sker fraktfritt inom sverige. Mycket bra marknadsföringsknep som åtminstonde jag uppskattar som kund.

Sen kan du ge en bonuspresent om kunden beställer över ett vissst belopp exempelvis 2000 kr.

Om vi antar att du räknat ut att din produkt skulle kosta 100 kr utan frakt och vinstmarginal och att frakten är 50 kr så kan du ta ut 150 kr + vinstmarginal d v s 150/0,7 => 214,29 (om du har 30% vinsmarginal) avrundat uppåt till 229 kr.

Du ska (kanske) självfallet ha lika stor vinstnmarginal på din fraktkostnad som på övriga produkten.

I din webbshop behöver du lagra fraktkostnad (eller en algoritm) för varje speditör du kan välja. Om du erbjuder din kund ett fast pris per produkt så kan du fritt välja fraktsätt och fraktfirma beroende på vem som ger dig bäst lönsamhet. Detta kan vara ett sätt att förbättra sin lönsamhet och samtidigt ge bättre servive till kunderna.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-08-08 klockan 03:16
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat