|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Det finns lika många lösningar som det finns e-butiker. Men oavsett hur du väljer att göra så bör det vara tydligt redan i kassan exakt vad kunden får betala för frakten.
Själv har jag en enhetsfrakt. Dvs det spelar ingen roll vad eller hur mycket kunden beställer - fraktkostnaden blir densamma. Samtidigt så reglerar jag mina priser på produkter utifrån mina faktiska fraktkostnader. Jag gör alltså små prispåslag på tunga och skrymmande varor, samtidigt som jag säljer små och lätta produkter till lite lägre priser. Det blir enkelt, samtidigt som man indirekt tar betalt för varierande fraktkostnader.
Edit: Kunder hatar höga fraktavgifter. Så man förlorar köp på att ta ut en hög avgift. Samtidigt så höjer du det genomsnittliga värdet per order med en hög fraktavgift. Kunder tenderar nämligen att plocka på sig lite extra saker, för att få en procentuellt lägre fraktavgift. En kund som egentligen bara tänkte köpa lite ram-minne, kan i bästa fall plocka på sig både musmatta och tangentbord när han ändå är i farten. Den typen av shopping förlorar du helt om du använder dig av fraktklasser där det blir dyrare ju mer man plockar på sig.
Senast redigerad av Gustav den 2010-08-07 klockan 00:23
|