Visa ett inlägg
Oläst 2010-08-07, 00:16 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det finns lika många lösningar som det finns e-butiker. Men oavsett hur du väljer att göra så bör det vara tydligt redan i kassan exakt vad kunden får betala för frakten.

Själv har jag en enhetsfrakt. Dvs det spelar ingen roll vad eller hur mycket kunden beställer - fraktkostnaden blir densamma. Samtidigt så reglerar jag mina priser på produkter utifrån mina faktiska fraktkostnader. Jag gör alltså små prispåslag på tunga och skrymmande varor, samtidigt som jag säljer små och lätta produkter till lite lägre priser. Det blir enkelt, samtidigt som man indirekt tar betalt för varierande fraktkostnader.


Edit: Kunder hatar höga fraktavgifter. Så man förlorar köp på att ta ut en hög avgift. Samtidigt så höjer du det genomsnittliga värdet per order med en hög fraktavgift. Kunder tenderar nämligen att plocka på sig lite extra saker, för att få en procentuellt lägre fraktavgift. En kund som egentligen bara tänkte köpa lite ram-minne, kan i bästa fall plocka på sig både musmatta och tangentbord när han ändå är i farten. Den typen av shopping förlorar du helt om du använder dig av fraktklasser där det blir dyrare ju mer man plockar på sig.

Senast redigerad av Gustav den 2010-08-07 klockan 00:23
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat