Supportnissar kan vara roliga, dock farlig utsatt arbete att svara på frågor i en chatt
Själv hade jag en dust med HP nyligen, en rätt ny burk hemma som dog helt, en hemmaburk ala compaq så ringer deras vanliga support för att felanmäla och få skicka iväg den. Kort sammanfattat löd den ungefär såhär:
Jag: Hej jag har en Compaq presario xxx med serienummer xxx som dött, hur går vi tillväga för att skicka in den?
Support: Vad får du för fel?
Jag: Den är stendöd.
Support: Okej, jag behöver veta vad du får för felkod när du försöker starta.
Jag: Nej men alltså, den är död. Får inga fel, ingen bild...
Support: Jag behöver din hjälp att felsöka datorn annars kan vi inte ta emot den.
Jag: Det kan vara något så enkelt som nätdelen som gett upp eftersom den är död! Men det är nog eran sak att avgöra.
Support: Okej, kan du starta den nu och säga vad som händer.
Jag: Den är nerpackad, inte inkopplad och som sagt den är död!
Support: Du måste göra som jag säger annars kan vi inte felanmäla...
Jag: ...
Support: Nå?
Jag: Okej fint! Jag måste packa upp datorn, koppla in den och så... Tar nog 15-20 min, du får vänta så länge!
Support: Okej.
Så fortsatte jag arbeta med dagens mailskörd i ~20 minuter med suppportnissen på hold.
Jag: Sådär, den startat inte. Helt svart, ingen felkod.
Support: Okej då skickar vi en fraktsedel så får vi ta in den på servce.
Tänk vad enkelt det kan vara inbland

Men man får väl den support man betalar för.