Citat:
Ursprungligen postat av EvaF
Jag tror också att man ska vara medveten om att .co registry samarbetar med pool.com.
De siffror som eng3l presenterar handlar mycket om marknadsföring. Det kostar tex att ha bra placering i listningen hos de stora ICANN Accredited Registrars.
|
Här håller jag faktiskt inte alls med dig EvaF.
Siffrorna från eng3l är mängden söktrafik på respektive namn och har inget med marknadsföring att göra, utan snarare som eng3l pekar på skulle ligga .co i fatet - om man skulle fokusera på .co som en "natural typo" av .com, på samma sätt som "man" ansett att .cm är (pg av Kevin Hams wildcard under flera år).
Kika istället på
http://siteanalytics.compete.com/porn.com+porn.co/
Så ser du att den trafik .co-adresser får av "orginalet" är försvinnande liten..
Att .co sedan skulle samarbeta med pool.com rörande exklusiva 1-teckens domäner under .co, ser jag inte som det minsta märkligt med tanke på att "alla" reformerade eller nya TLDer gjort på liknande sätt i olika auktionsformer i egen eller annans regi... .asia, .mobi, .me, .cm, .nu mfl.
Att Världens största registrar som GoDaddy är, gör en "happening" av .co, handlar naturligtvis av en kombination av den marknadsföring gänget bakom .co presterat, men inte minst av att det varit ett vakum (i väntan på de nya TLDerna) och när en TLD reformeras på detta sätt och som dessutom har ett visst "natural meaning" som .co för companys, corporations, commercials eller för den delen som ett kortare alternativ för ALLA domäninnehavare under .co.uk, .co.in, co.th osv.
Av den anledningen så tror jag inte att det "kostat" .co speciellt mycket, då de är en happening hos de större registrarerna, men jag tror å andra sidan inte att .co kommer att presenteras brevid .com under allt för lång tid..
.co´s seriositet har väl heller inte försämrats av att de använder Neustar för registrytjänster.