Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
Tja, jag vill påstå att du (och jag för all del) plockar de bitar som stöder den uppfattning du har om hur landet ligger för tillfället...
Det är i normalfallet inga som helst svårigheter att flytta och byta skattehemvist inom EU. Man skall inte överdriva problemen, men givetvis inte heller bortse från möjliga problem.
Skatteverket har väldigt mycket matnyttigt att läsa på sina hemsidor och hittills har jag inte hört någon som råkat illa ut av de som jag känner som "flytt landet", men jag har läst om dem i tidningar och på internet så visst finns de.
De som råkar illa ut verkar i princip alltid försökt dölja någon uppgift som senare uppdagas av Skatteverket och då tycker jag inte det är så underligt att det blir problem. DU har dock helt rätt i att man får vänta till Skatteverket gjort sin bedömning för att vara säker och det kan ta sin tid, men Sverige har såvitt jag vet avtal med samtliga E-länder så problemen är sällan stora. Skulle jag tro, kanske jag skall tillägga eftersom jag aldrig provat själv :-)
Frågan är intressant och andra med erfarenhet får gärna bidra! :-)