Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Skall du göra det skall du inte vara svensk medborgare.
Eftersom majoriteten av året måste tillbringas utomlands så kommer du bli det landets medborgare och skatta där.
Tror det är 183 dagar du måste vara utomlands per år. Dvs en dag över ett halvår (365 / 2 + 1). Då blir 8 månader inga problem.
Men för att vara på den säkra sidan bör du ha lite marginal i dagarna och givetvis ta kontakt med en skattejurist.
|
Du blandar ihop termerna medborgarskap och skattehemvist. Visst vägs medborgarskapet in i bedömningen om skattehemvist men det har ganska liten tyngd, försumbar skulle man faktiskt kunna säga i jämförelse med om man har bostad etc. Bara för att du säger upp ditt medborgarskap här försvinner inte heller din obegränsade skatteskyldighet direkt utan en bedömning av alla faktorer görs och ditt medborgarskap väger alltid lätt.
De flesta länder, inklusive Sverige, blir du som utlänning, "resident" (får skattehemvist) om du vistas mer än 183 dagar per år i landet. Siffran varierar över världen, ibland är det 183 dagar per 12-månadersperiod (nollställs inte vid årsskiftet) och vissa länder kör på 3 månader etc.. Medborgarskap är däremot något du måste ansöka om och det är oftast mycket svårt att få men för att flytta inom EU behöver du ju inget nytt medborgarskap eller hålla på och söka massa visan eftersom vi får flytta precis vart vi vill och bo där precis så länge vi vill.
(Jag vet att jag borde kört på edit, men jag lästa tråden från botten och upp och jag orkade inte sitta och hålla på med citera-taggar och tryckte därför på citeraknappen. Lättja, jag ber om ursäkt.)