Visa ett inlägg
Oläst 2010-07-21, 19:32 #3
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Dickie Visa inlägg
Det är så jag ska göra. Jag kommer säga upp min bostad här så jag blir helt bostadslös.

En fundering jag hade om min enskilda firma i Sverige, det skulle inte funka om jag istället för att lägga ner den helt hade den vilande?
Paragrafen jag länkade till är bara vägledande. Det är skatteverket som gör en helhetsbedömning av din situation och en vilande firma kan i det här fallet peka på att din utlandsflytt bara är temporär. För att du ska anses utflyttad får det inte föreligga något tvivel om att din flytt är permanent och stadigvarande. Du är t.ex. inte utflyttad om du studerar eller vårdas för en sjukdom utomlands eftersom du kan antagas återvända till Sverige när din studietid är slut/din åkomma botad.

Spenderar du 8 månader per år i ett land får du garanterat skattehemvist där (183 dagar /år är normen för när man anses etablera "residency" vilket är den engelska termen för skattehemvist). Spenderar du dessutom mer än 72 dagar (återigen en riktlinje, får du en sjuk morbror och måste donera en njure till honom kan du få dispans för den tiden etc.) så kommer du med största sannolikhet fortsätta att vara obegränsat skatteskyldig i Sverige även om du saknar "väsentlig anknytning" hit.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat