Visa ett inlägg
Oläst 2010-07-20, 23:10 #5
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Telia sitter på stora serier precis som du skriver, framförallt på korta nummer. Sex siffriga 08 nummer och det finns även 5 siffriga 040 nummer och det kanske finns även 5 siffriga 031 nummer också.

Problemet är när man skall plocka av telia dessa nummer, så måste veta vilka "station" de tillhör. Förr kunde man se vart från ett telefonnummer tillhörde geografiskt. I Sthlm några exempel :

10 = Östermalm
15 = Universitet
19 = Hägersten
37 = Vällingby , Ängby ,Bromma
25 = Bromma
26 = Solna
29 = Sundbyberg
30 = City
84 = Södermalm
604 = Farsta
605 = Farsta
711 = Huddinge
774 = Huddinge
778 = Tullinge

Vill man plocka ett bra nummer från 08 19 xx yy , så bör man veta vilken station numret tillhör, annars får det på telegrafverket problem att hitta numret i sina system, som inte är perfekta.

När jag har plockat nummer på det här sättet, så har man ibland fått glädjebesked om ett bra nummer, sedan har det prov ringt numret, det har varit upptaget ändå. Men de lite tålamod så kan man faktiskt hitta bra 6 siffriga 08 nummer fortfarande.

Som jag ser det är ibland värt , att lägga ner 1000:- på ett telefonnummer, om man skall ha det till en biz, där kunderna ringer, domäner är inte allt.

Jag föredra att använda fasta nummer, för det är oftast billigast för folk att ringa plus att det är seriösare, sedan om det fast nummret går till en mobil spelar mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Förlåt att jag kapar tråden, men för er som är sugna på att få ett fastnäts-nummer till mobilen (eller för all del ip-tele) har jag ett tips.

Varje operatör har sina egna nummerserier, oftast med en eller två siffror mer än vad som är vanligt inom det riktnummerområdet. Tre erbjuder inga fasta nummer öht om man är privatkund, utan kräver att man har ett befintligt nummer att portera in.

Telia sitter fortfarande på stora mängder nummerserier, och vill man ha ett sådant nummer kan man skaffa deras tjänster "Meddelandebox". Det kostar 60: / månad, och så fort du har fått numret registerat kan du portera det till din mobil- eller ipoperatör.

Jämför det med att teckna ett nytt abonnemang för närmare 1000:- bara i fasta avgifter, vilket var Telias första idé för mig.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat