Medlem
|
|
Reg.datum: Jan 2006
|
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
Ni har helt fel båda två. Nihilnovi har åsikter som är otroligt dåligt grundade. Jag älskar både min Macbook Pro och min iPad. De är enligt mig de bästa produkterna på marknaden inom sina segment. Säg en annan laptop som kommer med Mac OS X t. ex.? Nej, precis... vi har väl olika prioriteringar, men du kan ju knappast attackera mig för mina val av hårdvara när vi diskuterar mjukvara. (dessutom misstänker jag att anledningen till att du inte märker hur datorn behöver jobba mer när du använder Flash är för att din fläkt går i princip konstant, brukar vara så på billiga datorer).
Clarence utryckte sina åsikter på ett bra sätt och har rätt i mycket. Men jag vidhåller att en javascriptlösning idag är bättre än en lösning som baseras på Flash.
- När Clarence säger att hans mobil klarar av Flash bättre än min MBP är detta en stark överdrift. OS X har numera stöd för exakt samma hårdvaruacceleration som Windows, vilket senaste Flash unyttjar, och arkitekturen bakom mobiltelefoner gör det naturligtvis omöjligt för dessa att ens tävla med MBP eller annan laptop.
- Flash kan göra fler operationer snabbare än vad Javascript kan (helt onödigt i ett bildgalleri som knappt kräver några beräkningar överhuvudtaget). Javascript konsumerar inte lika mycket processorkraft för enkla jobb.
- Javascript laddar snabbare. Om du baserar ditt galleri på jQuery och sedan länkar till Googles webbtjänst som tillhandahåller jQuery är det väldigt troligt att detta redan ligger i användarens cache.
Clarence förklar inte riktigt vad Flash Lite innebär. Betyder det att de som använder galleriet via en mobil kommer att få en lika bra erfarenhet som på datorn? Kommer flash-galleriet att anpassa sig på bästa sätt i en mobil? Tyvärr inget av detta.
Bland annat är Flash inte medvetet om hur skärmen är orienterad, i porträtt eller landskapsmode. Flash särskiljer inte heller på webbläsare som renderar sig själva som 980px bred, vilket smartphones gör, eller mer traditionella telefoner som tolkar webbsidor helt annorlunda.
Gallerier byggda med hjälp av HTML5, CSS3 och Jquery kan dock göra allt detta. De vet exakt vilken typ av skärm de visas på och anpassar sig därefter.
Sedan finns det också praktiska saker som att användaren inte kan spara ner bilder ifrån Flash-bildspel. Du kan förmodligen inte länka till en specifik bild etc. etc. etc.
Jag förstår ärligt talat inte hur ni kan rekommendera ett Flash-bildspel framför ett jQuery-bildspel, oavsett om ni tycker att Flash fungerar bra samt inte bryr er om hur många som kan se det.
Ni säger t. ex. att Flash är bäst ur designperspektivet? Säg vilket utseende det är ni försöker åstadkomma i Flash som inte går att åstadkomma med HTML och CSS (och ev. bilder)?
Senast redigerad av Althalos den 2010-07-20 klockan 21:15
|