Citat:
Ursprungligen postat av studiox
1000 Kr? Det är ju för tusan gratis. Om du är så erfaren som du säger du är så är du säkert medveten om att många andra system tar betydligt mer pengar för sina API, kolla på Salesforce exempelvis. Och det är väl ändå inte du som kommer betala utan kunden?
Självklart, men du måste väl ändå lära dig alla RELATIONER som finns i databasen, det kan ju vara flera hundra. Vad händer om Lön 200 kommer där dom ändrar HELA databas designen (inte alls omöjligt). Gissar du är gratis för du måste väl i så fall kosta mindre än 1000 kr? 
|
Jo jag vet att de flesta APIer kostar shitloads of money, men det betyder inte att jag gillar det

Och ja, en tusenlapp är inte särskilt mycket pengar, men jag är som sagt emot det av principskäl, oavsett om det är jag eller kunden som ska betala det.
Och nej, min tid och kunskap är inte gratis, men det är inte samma sak som att erbjuda tillgång till ett API fritt/gratis.
Att erbjuda möjligheten för kunder, utvecklare, affärspartners, 3:e parts utvecklare att kunna utveckla tjänster eller produkter som samverkar med dina produkter utan att behöva betala för det skulla gynna all utveckling. Sen kan man tycka vad man vill om att företaget i fråga måste underhålla API:t, men att ha flera tjänser/produkter som sömlöst kan samarbeta med din produkt är aldrig en nackdel.
Vad gäller relationerna så så är det så lite jag vill läsa att du att det troligen inte kommer vara så svårt att klura ut det.