Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jan 2004
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jan 2004
|
Bra vårdcentral i Göteborg?
Jag fick en tämligen plågsam infektion från Paris (troligtvis) med mig hem. Eftersom jag alltid blivit av med mina förkylningar relativt snabbt med vatten som enda medicin och min allmänna uppfattning är att många använder mediciner mer eller mindre som tuggummi idag så avvaktade jag. Fick dock så mycket slem i halsen att jag ändå började köra med bromhexin. Efter en dryg vecka så hade jag blivit av med det mesta men antar att det var väldigt olägligt att få en infektion när det är varmt och fuktigt. Runt två veckor efter att jag insjuknade ordentligt så tog jag en lite längre promenad och givetvis fick jag tillbaka eländet igen även om det inte satte sig exakt likadant.
Nu gick jag hur som helst till en privat vårdcentral (inget medvetet val, tog bara första bästa) där läkaren efter någon minuts undersökning skrev ut amoxycillin. Jag var lite kritisk till att han inte tog något prov men han sa sig vara säker på att det var bakterieinfektion. Eventuellt med undantag för mina tidiga år så har jag aldrig i mitt liv tagit någon antibiotika och jag har heller inga allergier men till råga på allt så fick jag en ganska kraftig allergisk reaktion 10-14 timmar efter första tabletten. Resultatet blev att jag fick sitta uppe halva natten för att försöka kyla ner och se till att det inte blev sämre så jag slapp ta mig till akuten. Är glad att jag inte hann ta en tablett till iaf.
Tillbaka till vårdcentralen igen. Som väntat sa läkaren direkt att jag skulle upphöra med amoxycillinet och att jag då inte heller kan ta vanligt penicillin. Det har jag aldrig sett eller hört något om så jag ringde sjukvårdsupplysningen och hörde mig för. Fick då svaret "det vet man inte, det får stå för läkaren i så fall". Kanske ville han helt enkelt ta det säkra före det osäkra. Hur som helst så fick jag en annan antitiotika som heter Doxyferm som jag precis börjat med.
Förhoppningsvis har läkaren rätt i att det är bakterier och att jag nu äntligen blir av med eländet men tänkte ändå passa på att höra mig för om ni kan rekommendera någon vårdcentral i Göteborg om min otur skulle hålla i sig. Någon gång när jag var 18-20 så fick jag en infektion i halsen som satt i nästan två månader men då togs prover och det visade sig vara virus som till sist gav med sig utan medicinering. Nu har jag rejält ont i halsen och ena örat vilket börjar bli både fysiskt och mentalt påfrestande, särskilt under mina måltider som tar minst en timme... Har verkligen inte tid att vara sjuk just nu...
Kan tillägga att jag i övrigt är helt frisk och i hyfsad fysisk form.