Om du vill att din webbutik ska få fler sidor så är domän.se/blogg det bästa alternativet. I detta fall ses bloggen som en del av webbutiken som ligger på domän.se. Bloggen kan då ranka på många olika ord och fraser. Genom att göra en bra "intern" länkning kan du sedan styra trafiken till webbutiken.
blogg.domän.se har den fördelen att den både ses som en sajt delvis skiljd från domän.se, men ändå inte helt och hållet. Jag gillar denna lösning eftersom jag tycker det ser snyggast ut

Det är också bra eftersom jag tror att du får lite av båda fördelarna, fler sidor på "samma sajt" samtidigt som länkar från en subdomän värderas något högre än om de kommer från en undermapp. Du kan m.a.o. stärka domän.se genom att länka med viktiga sökord från subdomänen.
Ett annat alternativ är att registrera en helt ny domän. Om ditt företag heter Volvo så kan du registrera volvobloggen.se

Fördelen här är att du kan ge bra länkar för att stärka huvudsajten på olika sökord. Nackdelen är att detta inte ökar antalet sidor på huvudsajten.