Visa ett inlägg
Oläst 2010-07-10, 19:31 #52
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Verkligheten kan man alltid förändra, annars skulle de flestas arbeten vara ganska meningslösa Att bara säga "så är det" är väl inte särskilt ambitiöst Det behövs en del drastiska förändringar i samhället. Som det ser ut nu så får vi allt sämre kvalitet inom yrken där människors hälsa och till och med liv kan stå på spel. Det känns inte särskilt lockande.
Jo, men om kvinnor (och män) i större utsträckning siktar på andra yrken så kommer det uppstå en arbetskraftsbrist och lönerna kommer öka naturligt för att kunna locka till sig personal. Om färre söker till dessa utbildningar (både gymnasie och högskola) så minskar andelen behöriga personer vilket borde få lönerna att stiga.

Sedan kan man ju alltid jämföra löner och själv tycka att de är låga eller höga. Det du eller jag tycker behöver inte vara samma åsikt som den lågavlönade personen har. Kanske är det så att människor trivs med sina arbetsuppgifter och arbetskamrater och då inte har något emot en lägre lön. De hade kanske inte velat byta till ett jobb de vantrivs med för 5000 kr till i månaden. Kanske får en sjuksköterska en del av lönen i en annan "valuta" (ett kall, eller en vilja att hjälpa andra). Det vet vi inte.... Det enda jag vet är vad jag anser vara en rimlig lön för mitt arbete.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-07-10 klockan 19:37
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat