Visa ett inlägg
Oläst 2010-07-08, 02:36 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Jag håller helt med om det tartareandesire skriver, men med ett litet undantag eller ändring. Det sägs ofta att vanliga läsare bidrar till denna hetsjakt, men jag ver inte om jag vill hålla med riktigt. Eller rättare sagt så har jag en annan tanke om det hela. Jag tror att media/kvällstidningarna tror sig veta var läsarna vill ha, och att det är dessa snaskiga reportage som hetsats fram av "överambitiösa" reportrar. Tidningarna försvarar sig ju ofta med att de bara ger läsarna vad de vill ha. Är det verkligen så? Vanliga läsare köper nog Aftonbladet eller Expressen av gammal vana, utan att tänka på löpet. Sedan finns det säkert några procent som tidningarna försöker locka med smaskigheter, men det gör bara det hela ännu värre. Försöker de få de resteraden procenten genom att terrorisera kända personer så är det riktigt lågt. Det är knappast allmänintresse!

Jag och min bror (som arbetade på en större kvällstidning) har haft ganska hetsiga diskussioner om journalistik. Han försvarar för det mesta, jag fördömer för det mesta.

Media kan vara ett större hot mot vår älskade demokrati än Sverigedemokraterna eller Kommunistiska Partiet. Blir tillräckligt många förbannade så kommer tartareandesires vilja slå igenom:

"...men däremot är det definitivt dags att ta rättsliga krafttag mot de metoder som många journalister idag använder sig utav..."

Jag förstår dig tartareandesire, och tycker också att man ska bestraffa dessa trakasserier. Problemet är dock att den "fria journalistiken" då har blivit aningen begränsad, vilket kan följas av ytterligare begränsningar. Det är tråkigt att varken tidningar eller banker verkar kunna ta sitt ansvar, utan hela tiden gapar efter mer.

När Expressen dömdes för det felaktiga påståendet att Persbrandt tagits in på alkoholklinik fälldes de i rätten. Det dömdes ut ett stort skadestånd, vilket var helt rätt. Jag tycker även (utöver skadestånd) att de skulle tvingats ha löpet "Vi hade dålig faktakoll" varje dag under en hel månad. Är det något kvällstidningar är riktigt rädda för är det att förlora kontrollen över löpet.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat