Visa ett inlägg
Oläst 2010-06-30, 18:39 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Äh, så värst farligt är det väl inte? Att en webbutvecklare får huvudbry för att hen kör kass kod tycker i alla fall jag är något positivt. Det är bättre än att säkerhetshålen uppdagas av någon illvillig typ som utnyttjar det för egen vinning.
Låt banker, myndigheter, mm lägga resurser på säkerhet. Det finns webbsidor där säkerhet absolut bör prioriteras för att förhindra att kriminella tar sig in. Men nio av tio webbsidor är totalt ointressanta för yrkeskriminella att hacka. Ändå tvingas de spendera tid och resurser på säkerhet pga att vissa har som hobby att förstöra. Det är inte ok. Så för mig är frågan svartvit. Busungar orsakar större kostnader är vad de riktiga yrkeskriminella gör för nio av tio webbsidor. Yrkeskriminella har inget intresse av att manipulera sina poäng i ett webbspel eller sin ranking på ett community.

Det tar förövrigt två minuter att plocka isär ett vanligt lås på en ytterdörr om man har rätt verktyg. Men eftersom samhället inte accepterar villainbrott på skoj, så finns det få välanpassade ungdomar som har det som hobby bara därför att det är lätt. Det är betydligt enklare och billigare att förklara för ungdomar att det inte är ok med inbrott (även om man inte stjäl något) än att byta ut låsen på hela landets villor och lägenheter.

Om det hade funnits en nolltolerans bland webbutvecklare mot skadlig kod och inbrott, så hade det blivit lika ovanligt med hackade servrar, som det är med villainbrott idag.

Edit: Jag tycker inte att WASD bör bannas från forumet. Däremot så tycker jag att alla medlemmar här borde vara tydliga med att det inte är ok att hacka webbsidor, ens på skoj.

Senast redigerad av Gustav den 2010-06-30 klockan 19:05
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat