|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Feb 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Feb 2004
|
Men iallafall, nog kan man väl välja att stå i en annan stad med sina tjänster. Dock tror jag väl att Sveriges elbolag prioriterar kabelbrott i större städer högre än en liten ort. Så när väl elavbrottet drabbar en liten ort så , vänta dig inte att elbolaget skyndar sig.
Några hundra kunder som drabbats vs tio tusentals är stor skillnad i "PR" för dom..
2h avbrott i Stockholm blir nog åtskilliga timmar till på en av de mindre orterna.
Grejen är väl den att oavsett vart du placerar server så är risken lika stor att ett strömavbrott ska drabba staden. Mig vetterligen kan jag inte komma ihåg ett sådant strömavbrott som slagit ut så många knytpunkter i Stockholm förut.
Senaste stora strömavbrottet var ju när ett ställverk i Täby gick upp i rök, då var det 'bara' en co-lo firma som stod strömlös pga avsaknande av testad diesel/ups i deras hall.
Denna gång var strömavbrottet kortvarigt men att 'många' centrala IX's drabbades pga okänd anledning.
T.ex. gick ju Stokab Tule ned, så någonstans har det ju brustit hos stokab också eftersom dom berördes trots löften om UPS/Diesel.
Det drabbade ju alla tjänsteleverantörer också som levererar genom ViaEuropas nät.
Stora delar av sveriges internetkapacitet går ju via dessa IX;ar så när dessa dök så stördes trafik på andra delar av svenska internet också.
Så även om man är utspridd i landet så har man ju drabbats oavsett om man har leverans av tjänster från/till Stockholm.
Ett udda exempel: Ålands "internetleverantör" tappade all sin internet trafik mot netnod vad jag kan se från trafikgraferna på Netnod.
|