Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Affärsplanen är ingen säjande text utan är ett dokument för företagaren själv i första hand, så man aldrig glömmer vem som är kunden och hur man ska få lönsamhet i sin affär. Priset till kund ska man normalt alltid försöka få så högt som möjligt (dvs så mycket kunden är beredd att betala, det är inte leverantörens sak att pruta på sitt eget pris, låt kunden göra det), det är ju belöningen för att man gör ett bra jobb till kunden.
1. Kunden är ....
För nya kunder gäller att de ingår i målgruppen nystartade företag i Dalarna.
Enligt statistik från 2008 startade ca 1400 nya företag i dalarna. Vi antar att samma antal startar varje år. Enligt de listor jag har granskat verkar ungefär hälften vara företag som faller in som min målgrupp (dvs ca 700 st).
Jag behöver minska målgruppen ytterligare genom att nischa mig så jag får en mindre grupp prospects att bearbeta, 700 hinner jag inte med att bearbeta genom personlig försäljning och jag vet alldeles för lite om varje enskilt företag och deras verksamhet. Jag måste läsa på om varje företag och begränsa antalet brancher som jag vänder mig till. Jag tittar på de brancher jag redan har levererat till och börjar med att få en större andel av de företagen, sen när jag blir största leverantör inom respektive branch så breddar jag mig till fler brancher. Jag får då mycket lättare att visa på goda referenser inom samma branch som de prospects jag vänder mig till, vilket skapar ett större förtroende hos nya kunder.
Mina befintliga kunder är småföretag i storleksorningn en soloföretagare i brancherna.... huvudsaklgen i Hedemora med omnejd.
Jag behöver analysera mina befintliga kunder mer på djupet, vad är de verksamma i för olika brancher, vilka kunder har lättare att välja mig som leverantör än som dom väljer bort mig till förmån för konkurrerande lösningar respektive att avstå att välja lösning.
2. Kundens problem är att h?n inte når ut till nya kunder, samt att h?n inte kan visa på nyheter i förmåga att lösa fler av kundernas problem, för befintliga kunder.
Vad kännetecknar lösningar som jag lyckats bäst med (välj dessa och gör fler bra lösningar), vilkamisstag har jag gjort med tidigare lösningar (undvik dem).
3. Kunden kan betala en löpande kostnad på 500 kr per månad till en början, mer orkar man inte med.
Hur kan jag öka mina intäkter per kund? Hur kan jag få kunden att få mer resurser över till min lösning?
4. Jag erbjuder en smidig Webbaserad CMS-lösning (jag använder verktygen X, Y, Z), baserad på öppen källkod, som anpassas för att passa kundens profil. Saker som ingår är domännamn, webbhotell, blogg, kommentarsfunktion, statistik mm.
Jag erbjuder även hjälp med aktiv marknadsföring via internet.
På vilket sätt kan jag erbjuda kunden en lösning som stärker kundens lönsamhet och ökar kundens försäljning ännu mer?
5. Det finns gott om konkurrerande leverantörer som erbjuder motsvarande lösningar. Hittills har jag dock inte hittat någon som är lika flexibel för samma pris. I konkurenternas lösningar tillkommer ofta domännamn, blogg eller extra sidor som ej ingår i leveransen till kund, jag levererar en helhetslösnings som skapar en trygghet för kunden, då kunden inte har den tekniska kunskapen ellr förståelsen för lösningen.
Mina 10 argument (där ingen har med priset att göra) för att kunden ska välja den lösning jag föreslår: .....
Mina 10 argument (där ingen har med priset att göra) för att kunden ska köpa från mitt företag och inte från någon konkurent: .....
6. Jag levererar en komplett lösning inom 14 dagar från beställning till en kostnad av 6000 kronor per år, eller 500 kronor per månad. Mina omkostnader är arbetstid med X antal timmar á en självkostnad på 500 SEK exkl moms/timme.
Kunden stannar hos mig i genomsnitt i 7 år. Under denna tid så har jag en total självkostnad på X kr och en total intäkt exkl moms på Y kr, därmed är min nettointäkt Z kr.
Efter att jag tagit hänsyn till beräknat nettonuvärde med en intrnränta p å15% så har jag en lönsamhet på A % på arbetande kapital och E% p åeget kapital, samt en netto marginal på N% av omsättningen.
I kalkylen har jag räknat med att jag tar ut en lön på L kr.
Leverera alltid rätt kvalitet och håll järnkoll på kalkylen....
Senast redigerad av Conny Westh den 2010-06-26 klockan 22:08
|