Citat:
Ursprungligen postat av studiox
2.) Du kan naturligtvis i efterhand registrera ditt varumärke i USA (om dom inte gjort samma sak) så kan du tvinga dom sluta använda namnet (och hemsidan såklart)
|
Jag har ju svårt att se det på samma sätt som du tycks göra..
Vad gäller UDRP (.com-tvister) så gäller samma attribut som för ATF (.SE):
Citat:
According to Paragraph 4(a) of the UDRP Policy, the UDRP Administrative Procedure is only available for disputes concerning an alleged abusive registration of a domain name; that is, which meet the following criteria:
(i) the domain name registered by the domain name registrant is identical or confusingly similar to a trademark or service mark in which the complainant (the person or entity bringing the complaint) has rights; and
(ii) the domain name registrant has no rights or legitimate interests in respect of the domain name in question; and
(iii) the domain name has been registered and is being used in bad faith
|
Källa:
http://www.wipo.int/amc/en/domains/guide/index.html#a1
Som jag ser det kan en domän som registrerats och använts INNAN ett varumärke (eller motsvarande namnrätt) registreras i ytterst enstaka fall vara ett fall för "ond tro/bad faith"
Men nu finns det ca 1200 UDRP-tvistlösare från över 50 länder - och jag inbillar mig att de inte alla har samma syn på detta..
..men att skriva "Du kan naturligtvis..."...känns ju inte direkt som att du hjälper frågeställaren speciellt mycket..